دانش و یادگیری

همه چیز در رابطه با هدایای سازمانی

مقدمه

امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال برقراری روابطی پایدار و مستحکم بین خود و کاربران خود هستند. یکی از تکنیک‌هایی که بسیارعالی که  در بازاریابی می‌تواند موثر باشد ارائه هدایای منحصر به فرد سازمانی و هدایای تبلیغاتی است. باید بدانید که بازاریابی خلاقانه باعث می‌شود مشتریان و مخاطبان شما نام تجاری شرکت را به رسمیت شناخته و آن را  در ذهن‌های خود به خوبی حک کنند.  بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر در مدت زمان مشخصی از سال از مزایای ارائه هدایای سازمانی استفاده می‌کنند که پیشنهاد می‌شود این هدیه‌ها را به صورت کاربردی و در راستای رفع نیاز کاربر خود تهیه کنند و در زمانی که کاربر حتی تصورش را هم نمی‌کند هدیه بدهند تا تاثیر آن چند برابر شود. هدیه‌های سازمانی می‌تواند از عوامل توسعه کسب و کار شما با کمترین هزینه ممکن برای شرکت  باشد.

مجموعه های دولتی و خصوصی به مناسبت های مختلف به دنبال ارائه هدیه سازمانی و شرکتی هستند. این هدایا در زمان هایی مثل عید نوروز، سالگرد تاسیس مجموعه و یا عیدهای ملی و مذهبی تهیه و به مراجعین، مشتریان و همچنین كاركنان اهدا می شود. شما می توانید با استفاده از سرویس تهیه هدیه های سازمانی ویستور، بهترین گزینه را از میان انواع هدایای سازمانی انتخاب کرده یا سفارش دهید. بزرگترین هدف از تهیه هدیه سازمانی، ایجاد یك پل میان برند با مخاطبان است تا بتوان ضمن تقدیر از آنها، به رابطه مشتری با سازمان گرما و صمیمیت بخشید. طبق برآوردها، هزینه خرید هدیه سازمانی در میان هزینه های جاری مجموعه های تجاری بسیار ناچیز است اما به عنوان ابزاری كارآمد برای تبدیل مشتریان و ذینفعان به مخاطبانی دائمی و وفادار، گزینه ای بسیار بهینه و کاربردی تلقی می شود. به همین دلیل، خرید هدیه سازمانی یك انتخاب هوشمندانه توسط سازمان ها، ادارات و شركت های دولتی و خصوصی به شمار می رود. مزیت بزرگ خرید سازمانی، امكان بهره مندی از تخفیف های ویژه با توجه به تیراژ خرید است.

صنایع دستی از جایگاه ویژه ای در بین ملت ها پیدا کرده است که دارای تنوع بسیار زیادی است. در واقع صنایع دستی نمادی از ذوق، تفکر و خلاقیت یک ملت است که قطعا در هر موقعیت جغرافیایی گوناگون است. در ایران هم به دلیل تنوع آب و هوایی که وجود دارد قطعا صنایع دستی گوناگونی وجود دارد که اغلب آن‌ها کار دست بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. در هنگام ساخت صنایع دستی از ابزار ساده استفاده می شود و دست ساز هستند. صنایع دستی علاوه بر ارزش مالی بالایی که دارند دارای ارزش معنوی بسیار بالایی هستند. برای ثبت لحظاتی ناب برای مخاطبان خود بهتر است هدیه ای از صنایع دستی برای آن ها به یادگار بگذارید.

 

اهمیت هدایای سازمانی برای اعضای مجموعه

هدایای سازمانی یا هدایای تبلیغاتی امروزه در همه‌ی مجموعه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با گسترش دانش‌های مرتبط با بازاریابی و برندینگ، تکنیک‌های ویژه‌ای نیز برای موفقیت در این راستا ارائه شده است. یکی از تکنیک‌های موثردر پیشرفت یک شرکت، بازاریابی با استفاده از هدایای سازمانی و تبلیغاتی است. مجموعه‌های مختلف سالانه مبالغی از بودجه خود را معین کرده و صرف این نوع از تبلیغات می‌کنند. البته ممکن است گاهی هدف از این کار بازاریابی نبوده  و در راستای اهداف اقتصادی نباشد و از انجام آن  اهداف دیگری داشته ‌باشند. برای مثال می توان از هدایای نوروزی نام برد که در واقع استفاده از آن غیر اقتصادی است.  هدایایی که مجموعه‌ها و ارگان‌ها هر ساله با نزدیک شدن به عید نوروز به اعضای خود می‌دهند هدفی کاملا غیر اقتصادی و بازاریابی دارد.

این هدایا می‌توانند هدایایی کاربردی باشند، تا یکی از نیازهای مختلف افراد را بر طرف کنند، و یا صرفا یادبود و یا بزرگداشتی برای مخاطبان آن شرکت باشد. در این صورت، این هدایا می‌تواند به عنوان یادبودی خوب و به‌یاد‌ماندنی از یک مناسبت خاص در طول سال باشد. البته این نوع هدایا نیز کاربردهای مشخص خود را دارد که در ادامه این مقاله به بیان مفصل آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

هدایای سازمانی چه ویژگی هایی دارند؟

هدایایی که شما به عنوان هدیه سازمانی از آن استفاده خواهید کرد باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد. یکی از آن خصوصیات این است که مشخص شود هدیه دهنده این کالا شما هستید.  احتمالاً تا به حال محصولاتی را دیده‌اید که به صورت هدیه ارائه شده اما برند روی آن‌ها متعلق به تولید کننده‌اش نباشد. برای مثال خودکارهای تبلیغاتی. این خودکارها به عنوان هدیه و اشانتیون از سوی مجموعه‌ها به مخاطبان ارائه می‌شوند. قطعا به مواردی بر خورده اید که لوگو، نام مجموعه و در برخی موارد اطلاعات تماس نیز روی هدیه‌ها درج شده است. در این صورت هر فردی که از آن خودکار استفاده کند، همواره لوگو و نام آن مجموعه را خواهد دید. البته خودکارهای تبلیغاتی امروزه دیگر  ایده‌ی خوبی برای هدایای سازمانی نیستند. ما صرفا از این مثال برای تداعی و یافتن یک دیدگاه  مشخص از شرایط چاپ لوگو و نام مجموعه روی محصولات استفاده کردیم.

قابلیت درج لوگو و نام مجموعه روی سطح خارجی هدیه‌های سازمانی به آسانی  وجود دارد. از ویژگی‌های خوبی که این هدیه‌های سازمانی دارد این است که  در صورتی که  شخصی از هدایای  شما در فضای عمومی استفاده کند، حال تصور کنید آن فرد یک منشی یک مجموعه باشد، این کار باعث می‌شود نام تجاری شما بیشتر از قبل به چشم مخاطبان بیاید.

چاپ لوگو روی محصولاتی که قصد هدیه دادن آن‌ها را دارید، یکی از راه‌های مناسب برای نمایش برند شماست. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، اگر شما از بسته بندی خاصی برای هدایای سازمانی تان استفاده می‌کنید، می‌توانید اطلاعات کامل مجموعه خود را روی بسته بندی آن چاپ کنید. همچنین می‌توانید پلاکی که حاوی اطلاعات مجموعه شماست چاپ کرده، و بر روی بسته بندی هدیه خود بچسبانید. البته پیش از اقدام به این کار باید تحقیق کنید چه اطلاعاتی از شرکت شما برایتان مهم است که مخاطب با آن آشنایی پیدا کند و سپس ضروری‌ترین اطلاعات را برروی بسته هدیه سازمانی چاپ کنید. بهتر است در درج اطلاعات مهم بر روی هدیه سازمانی  از کم‌گویی و زیاده‌گویی به شدت پرهیز کنید زیرا از حوصله مخاطب خارج می‌شود.

یکی از کارهایی که هنگام استفاده از هدایای تبلیغاتی مرسوم است، استفاده از بروشور یا کتابچه مربوط به آن سازمان در بسته بندی محصول است. تا به بهانه هدیه اطلاعات جامعی از خود و فعالیتهای شرکت خود به مخاطب ارایه دهید.

از دیگر ویژگی‌هایی که هدایای سازمانی باید داشته باشند، زیبایی چشمگیر آن‌ها است. قطعا شما از ارائه هدایای سازمانی قصد دارید هدیه‌تان هر روزه مورد استفاده مخاطب قرار گیرد. حال اگر این هدایا فاقد زیبایی باشند، مخاطب شما هیچ رقبتی برای به کار بردن از آن را نخواهد داشت.

بسته بندی شکیل و جذاب، انتخاب رنگ‌بندی مناسب و زیبایی محصولی که در بسته بندی هدیه شما قرار می‌گیرد، از مهم‌ترین معیارهایی است که شما باید آن را به صورت اصولی رعایت کنید.

یک نکته کوچک که در تهیه هدایای سازمانی حائز اهمیت است، ارتباط نوع هدیه ارائه شده به مجموعه شماست. همچنین استفاده از بسته بندی متناسب  با محصولی که در آن قرار خواهد گرفت. برای مثال استفاده از یک جعبه بزرگ برای قرار دادن یک گلدان کوچک درون آن اصلا جایز نمی‌باشد. به علاوه ارتباط رنگ بندی محصول و بسته‌ای که درون آن قرار می‌گیرد نیز حائز اهمیت است.

 

مزایای هدایای سازمانی چیست؟

تشخیص برند:  هنگامی که هدایای شرکتی از خارج اعطا می شود، این هدایا به مشتریان کمک می کند تا تصویر برند ، وفاداری به مشتریان را مرتبط کنند و اغلب می توانند مشتریان جدیدی را به خود جلب کنند.

محصولات با دوام و مفید مانند وسایل نوشتاری، کالاهای چرمی، زنجیر کلیدها، ساعت های رومیزی یا ساعت هایی که تصویر شرکت روی آنهاست، به طور مداوم به شخص استفاده کننده از این محصولات، نام و برند شرکت را یادآوری می کنند.

توسعه مشتری:  ارائه هدیه سازمانی قطعا یک  ابزار خوبی برای جذب مشتری جدید و توسعه بیشتر یک رابطه تجاری طولانی مدت است. از یک نمایشگاه تجاری استفاده کنید. اگر هدایای رایگان ارائه می شد، نه تنها مشتریانی که ارتباط برقرار می کردند تمایل داشتند که با آن شرکت ارتباط بیشتری برقرار کنند، بلکه ممکن است از ابتدا مشتریان بیشتری به این غرفه جذب شده باشند. با در دست داشتن یک هدیه، مشتری اکنون چیزی بصری دارد که می تواند آن شرکت را به او یادآوری کند.

تقدیر از کارمندان: هنگامی که هدایای شرکتی به صورت داخلی داده می شود، به کارگران کمک می کند تا سهم خود را در کل شرکت تشخیص دهند. اگر یک کارگر خاص به دلیل سخت کوشی خود شایسته دریافت جایزه باشد، یک هدیه مدیریتی به آن شخص می تواند به ایجاد روحیه مثبت در  کارگر کمک کند. اینکار باعث می‌شود وی احساس کند کار او مورد توجه مدیریت و مدیران اجرایی قرار گرفته است. حتی مدیران و سهامداران نیز می توانند از مزایای هدایای داخلی بهره مند شوند. به ویژه برای سهامداران هدیه های شرکت می‌تواند به عنوان پاداش داخلی برای سرمایه گذاری و تصمیم گیری دقیق آنها عمل کنند. این هدایای شرکتی وقتی در جلسات سهامداران ارائه می شود، می تواند به سهامداران کمک کند به صورتی که احساس کنند سرمایه گذاری هایشان ارزشمند بوده است و از آنها با ارائه هدیه سازمانی تقدیر و تشکر می شود.

 

مخاطبین هدایای سازمانی و سلایق متنوع

یکی از مشکلات پیش رو در تهیه هدیه سازمانی، سلایق مختلف و متنوع است. این که هدیه ما دقیقاً باب میل مخاطب باشد تقریبا غیر ممکن است. شما باید استراتژی هدایای سازمانی مشخصی داشته باشید. مخصوصاً زمانی که تعداد افرادی که به آن‌ها هدیه می‌دهیم زیاد باشد. از این رو مجبور خواهیم بود دسته بندی‌های مختلفی برای تهیه هدیه سازمانی انجام دهیم. برای مثال افراد را  بر اساس سن دسته بندی کنید. یکی ازمهم ترین دسته بندی‌های موثر که می‌توانیم برای ارائه هدیه‌ها انجام دهیم تمایز بین سلایق خانم‌ها و آقایان است. برای مثال کمتر می‌بینید که آقایان به اشیا زینتی نظیر تابلو و یا گلدان علاقه داشته باشند اما این علاقه در خانم‌ها به وفور یافت می شود. از این رو جنسیت از جمله دسته بندی‌های مفید برای ما خواهد بود.

بهتر است برای رسیدن به یک انتخاب مناسب دسته بندی‌های دیگری نیز داشته باشیم. مثلاً پس از مشخص شدن این که هدیه سازمانی خود را برای خانم‌ها تهیه می‌کنیم، رده سنی مخاطب را نیز در نظر بگیریم. سپس تخصص افرادی که قصد تهیه هدیه برای آن‌ها را داریم. برای مثال جامعه هدف ما معلمین هستند یا مهندسین و یا متخصصین فناوری اطلاعات حائز اهمیت است.

هرچه موارد ذکر شده را با دقت بالاتری بررسی کنیم، دایره هدایایی که می‌توانیم تهیه کنیم کوچکتر شده و انتخاب برای ما راحت‌تر خواهد بود. در نتیجه برای رسین به یک انتخاب مناسب، که تا حد زیادی برای مخاطب نیز جذابیت داشته باشد، بهتر است یک چک لیست تهیه کنیم و اطلاعات جامعه هدف را در آن جمع آوری نماییم.

 

هدایای سازمانی چه تاثیری خواهد داشت؟

در هدایای تبلیغاتی سازمانی با کمترین هزینه و بیشتر اثر، کسب و کار‌ها برای انتقال پیام‌های تبلیغی و غیر تبلیغی خود از رسانه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. نکته مهم در این خصوص این است که پیام تا حد ممکن با رسانه‌ای که بار انتقال را به دوش می‌کشد متناسب باشد.

رسانه در تعریف علمی آن ماموریت رساندن دارد: رساندن حرف‌ها و پیام‌ها و دیدگاه‌های هر فرد به فرد دیگر از مسئولیت‌های رسانه است.

با این تعریف عام، خیلی از ابزار‌ها حکم رسانه به خود می‌گیرند که شاید در نگاه عمومی به آن‌ها تا کنون به چشم رسانه نگاه نشده است. یکی از این ابزار‌ها که می‌تواند در حکم رسانه نقش آفرینی کند، هدایای تبلیغاتی است.

در اختصاص بودجه، تبلیغات تلویزیونی با ۱۰۳ میلیارد دلار رتبه نخست را دارد. در تبلیغات آنلاین ۸/۶۷ میلیارد دلار، تبلیغات چاپی ۹/۸۴ میلیارد دلار، تبلیغات موبایلی ۷/۲۰ میلیارد دلار و هدایای تبلیغاتی با ۲۰.۸ میلیارد دلار هزینه شده است.

با این حساب ۳۴ درصد از سهم بازار تبلیغات به تلویزیون و فقط ۷ درصد از سهم بازار به هدایای تبلیغاتی اختصاص داده شده و تبلیغات آنلاین، چاپی و موبایلی به ترتیب با ۲۳ درصد، ۲۹ درصد و ۷ درصد سهم بازار دارند.

بر اساس آمار به دست آمده از همین تحقیق، نرخ رشد میزان هزینه کرد در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای بدین شرح است. نرخ رشد در تبلیغات تلویزیونی ۳ درصد، در تبلیغات آنلاین ۱۸ درصد، در تبلیغات چاپی یک درصد، در تبلیغات موبایلی ۶۶ درصد و در هدایای تبلیغاتی ۴ درصد است. همانطور که ملاحظه می‌کنید نرخ رشد تبلیغات موبایلی به شدت در حال افزایش است و با نرخ ۶۶ درصد در این دسته بندی از سایر رسانه‌ها پیشی گرفته است. نرخ رشد در تبلیغات چاپی به دلیل کم اثر بودن فقط یک درصد است.

 

تاثیر زمان سنجی بر ارائه هدایای سازمانی چیست؟

معمول‌ترین زمانی که شرکت ها هدیه می دهند، در پایان فصل زمستان و تعطیلات سال است. این می‌تواند یک دام برای استراتژی هدیه شما باشد زیرا اگر هر سال یک ساعت یکسان به مشتریان و کارمندان خود هدیه بدهید، می تواند “مورد انتظار” واقع شود.

اگر می‌خواهید متفاوت باشید، غافلگیر شوید و لذت ببرید و واقعاً تأثیرگذار باشید، به زمانهای تصادفی دیگری که می‌توانید هدیه دهید، فکر کنید. همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از هدایا را در طول سال ارسال کنید تا حتی بیشتر از آنها قدردانی کنید.

یکی دیگر از نکات مهم استراتژی هدایای سازمانی این است که مراقب باشید که زیاد هدیه ندهید زیرا برای مخاطب جذابیت هدیه از بین خواهد رفت. یک روش آسان برای تعیین زمان این است که به مشتری و دلیل هدیه دادن به او فکر کنید (به عنوان مثال: هدیه دادن برای تشکر از خرید او، هدیه دادن در سالروز تولد او، هدیه دادن در مناسبت‌های خاص مربوط به هر شخص مانند سالگرد ازدواج یا فرزند دار شدن کارکنان)

 

نکات مهم درباره هدایای سازمانی:

  • زمان مشخصی برای ارائه هدایای سازمانی تعیین نکنید زیرا به مرور تبدیل به انتظار فرد از سازمان شما می‌شود. سعی کنید در زمان های متفاوت مخاطب خود را با هدیه سازمانی سورپرایز کنید.
  • در تهیه هدیه‌های خود عوامل مختلفی مانند: سن افراد، جنسیت افراد، مذهب افراد و سلایق آن ها را در نظر بگیرید. برای مثال یک تابلو تزئینی برای آقایان جذابیتی که برای بانوان دارد را ندارد.
  • بهتر است هنگام تهیه هدیه و جعبه آن از لوگو، آرم یا نام برند خود اطلاعاتی ثبت کنید تا به وسیله آن بتوانید یک بازاریابی خلاقانه و در راستای آن تبلیغی هوشمندانه انجام دهید.
  • اطلاعاتی که بر روی هدیه ثبت می شود باید کوتاه ولی با معنی باشد. بدین معنی که اطلاعات ضروری تبلیغاتی بر روی کالای هدیه ثبت شده باشد.
  • علاوه بر هدیه سازمانی به کارمندان سازمان گاهی بهتر است هدایای سازمانی را برای مخاطبین خود خارج از شرکت و حتی در جلسات سهامداران شرکت خود ارائه کنید. زیرا با این کار حس ارزشمند بها دادن و دیده شدن را دریافت خواهید کرد.
  • هدیه‌های تبلیغاتی بهترین راه برای انجام تبلیغات و رساندن پیام‌های شرکت به مخاطبان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.